14 okt. 2007

Kronhjortsjakt 2007

Måndag 8/10
Avfärd mot Kronhjorts täta Vomb.
Jag och ett par kompisar hade planerat in 2 dagars Kronhjorts jakt och stämningen var på topp.
Som vanligt var vi sena och husvagnen stod inte uppställd förrän kl.22.00
Det smiddes planer och spekulerades en hel del den kvällen och jaktens vadslagning klarades ut. Den som sköt första Kronhjorten skulle bjuda dom andra på hemlagad hjortmiddag. Vi var livrädda för att Anders skulle skjuta, för alla vet att hans favoritrecept är att köpa pizza. Höstens första nattfrost och det var ganska svalt i husvagnen, så svalt att hundarna kröp ner i våra sovsäckar.


Tisdag 9/10
Samling, genomgång och lottning av pass kl. 05.30 Dagens jakt börjar med vakjakt sedan stötjakt och avslutas med vak. Under morgonen kom dimman och det siktades inga hjortar. Tre såter jagades igenom och vi hade bara en hjort på benen. En liten spets som visade upp sig för Fredrik men han fick inget bra läge för skott. På kvällen hände det lite mer, flera Kronhjortar var synliga men inga skjutbara i håll. Fredrik hade även 2 suggor med en massa kultingar men avstod från att skjuta eftersom han tyckte det var för smått och för mörkt.













Onsdag 10/10

Redan på morgonen siktades två stora flockar på den öppna delen av marken. Lite omplacering av skyttar och första drevet var igång. Tankarna gick till Anders som hade (enligt mig) hamnat helt fel och absolut inte i händelsernas centrum. Hjortarna började att röra på sig och passerade mellan två skyttar men hållet blev lite för lång och dom höll inne sina skott. Då small det hos Anders och han rapporterade via radion att han skjutit en smalhind och att den hade fallit.
Ett ensamt djur som antagligen blivit störd av pass skyttarna och valde väg rakt förbi tornet. Ett stort grattis till Anders som hade skjutit sin första Kronhjort, hoppas nu bara att han anmäler sig till någon matlagningskurs innan han bjuder hem oss på middag.




Efter lunch var det dags för ett nytt drev och vi skulle försöka hitta hjortarna som vi varit i kontakt med under fm. Det tog inte lång tid innan drevet rapporterade att det var Kronhjort i rörelse. En flock passerade Stefan och han rapporterade på radion att han skjutit på en "horning". Drevet tog sig upp till skottplatsen och dom behövde inte spåra många meter innan dom hittade hjorten. En mäktig udda sextaggare, och stora gratulationer till Stefan. Hjorten blev skjuten på samma pass som jag sköt min hind 2006.



På kvällen blev jag och Fredrik lottade till passgrannar och vi smög ut tillsammans.
Jag hade lite kortare väg och när jag kommit upp i mitt torn rapporterade Fredrik att han hade hjort mellan sig och sitt torn. Fredrik provade på en ansmygning men alla som smugit på Kronhjort vet att det nästan är omöjligt, hjortarna har en otrolig syn. Hjortarna upptäckte Fredrik och passerade mig på 300m, hind och kalv. När det var ca. en timme kvar att sitta så kom det ut Hind, kalv, smalhind och en stor mäktig tolvtaggare, 200 meter nedanför mitt torn. Tolvtaggaren var fredad men kalv och smalhind var skjutbara. Hjortarna började att röra sig upp mot mig men jag var tvungen att avvakta eftersom jag inte hade bra kulfång. När hjortarna kom närmare mig så fick dom vind och kastade. Jag inriktade mig på kalven fick ett läge och tog det. Skottet träffade i högt i hjärtat och kalven sprang bara några meter.




Två mycket trevliga dagar och vi längtar redan till nästa år.
Ett stort tack till jaktledaren Peter och alla andra som hjälpte till (Stefan, Jörgen, Gurra och Kenneth). Mycket välorganiserat och proffsigt skött.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nu fattar jag varför inte Fredrik sköt på tisdagen.

Anonym sa...

äntligen en bild som förgyller tillvaron. En sådan bild med en så fin udda kronhjortssexa måste vara värt hur mycket som helst. Sidan är nu komplett. stefan möller

Anonym sa...

Hur udda var den ?????!!!!!