1 sep. 2007

Det handlar om en livsstil

Peter 38år född och uppvuxen i sydvästra Skåne.
Är princip fostrad i skog och mark. Började följa med min far i blöjstadiet och har alltid varit intresserad av natur, djur, fiske och jakt. Innan jag fyllde 18 år avlossade jag aldrig ett skott mot vilt och det var under den tiden min far la grunden för mitt intresse.
Jag är lite av den meningen att det är svårare att blir en "riktig" jägare på gamla dar. Med det menar jag att den kunskapen man insuper i unga dagar är svårt att kompensera med en intensivkurs i jägarexamen när man fyllt 30.Det handlar om respekt, hänsyn, ödmjukhet, etik, gener, och kunskap, inget man lär sig på en vecka. Människan har alltid jagat och jag är övertygad om att jaktgenerna ligger och slumrar i var och varannan människa , det gäller bara att väcka dom. För mig är det mer naturligt att äta vilt än att äta producerat kött, ekologiskt i ordets rätta bemärkelse.



När jag fyllde 18 år köpte jag min första bössa och på den vägen är det. 1995 köpte jag min första jakthund.

Jag hade länge funderat på vad jag skulle välja för ras. Egenskaper jag sökte var, stötande/kortdrivande med skall, stor jaktlust,
eftersök, apporterande, skärpa, mod och en hund man kunde jaga både småvilt och klövvilt med.
Valet var enkelt och det blev en WACHTEL (Lady), ett beslut som jag aldrig ångrat.

Jag kommer att återkomma till mina hundar/kompisar i senare inlägg



Vad gällande min jaktetik så sätter jag alltid djuren i centrum, försöker alltid att tänka långsiktigt och tar aldrig ut mer än vad vår marker tillåter. Talesättet som många jägare använder skjuter inte jag så skjuter grannen existerar inte för mig. Jag tar ansvar för vad som händer på mina marker och jag hoppas att mina grannar tänker likadant och tar sitt ansvar.
För mig är jakten en stor frihetskänsla, vad är härligare än att sitta och slumra över en kopp kaffe i tornet en tidig morgon eller höra hundarna ta upp med gälla skall, för mig är det nästan allt.


Inga kommentarer: